söndag 27 maj 2012

Min debut i boksignering, 19 maj Akademibokhandeln i Västerås

”Förvänta dig ingenting” så var råden innan boksigneringen. Av mina skrivarkollegor runt i kring fick jag lära mig att boksignering handlar mer om marknadsföring och synas, än att sälja böcker. Konstigt, tyckte jag. Vad är då grejen med författarbesök i en bokhandel?


Svaret fick jag ganska snart. En kvinna var redan på plats och då var jag en halvtimme tidig. Jag märkte att på kunderna att de hade ett stort behov att prata av sig om sin egen situation. Allra helst hon som var först och hon fick naturligtvis mycket tid av mig.

Hela min familj var på plats för att se och även min bästa vän Patrick som är en huvudkaraktär i boken. Ni som läst boken och vill ha ett ansikte på honom ser honom längst ner här i inlägget. Jag kommer att publicera en text här där han beskriver om hur det är att vara anhörig. Den texten kommer förmodligen släppas efter min föreläsning den 12 juni kl.19 på Västerås Stadsbibliotek.

Vad blev då resultatet av boksigneringen? 20 stycken böcker sålda, då även bokhandeln köpte in vilket var en härlig bekräftelse. Man kan tycka att det låter lite på två timmar men som min intelligenta och matematiska far jag har sa han: ”Cecilia, du har sålt en bok vart tolfte minut.” Helt plötsligt blev resultatet bra känslomässigt. Men jag behöver inte prestera i pengar. 20 exemplar innebär att jag kan ha hjälp, tipsat eller var som helst till 20 personer som lever med en tung och kronisk bipolär sjukdom. Och det – det är fan värt allt…

Patrick Backelin, min bästa vän, och jag.
Det är tack vare honom boken är skriven.
Tack för att Du finns, Patrick!



Inga kommentarer: