söndag 1 januari 2017

Dags att gå vidare in i 2017 med en ny blogg...

 Nej jag är inte mer ödmjuk mot livet sedan jag blev sjuk. Jag har blivit mer stridslysten!

http://nouw.com/ceciliaasp/

Efter att ha fått förfrågan att driva en blogg i bipolaritetens tecken fick jag ta mig en lång funderare. Det handlade aldrig om att jag inte ville utan mer om jag ville in i ”rampljuset” igen. Föreläsningar, boksignerar, blogg, tidningar, sociala medier överlag tog väldigt mycket energi av mig. Jag trodde aldrig jag skulle få sådant gensvar när jag startade företaget ”Hope For The Future – att leva med bipolär sjukdom”. 

Jag har därför haft ett stort behov av att dra mig tillbaka de senaste åren, att få vara Cecilia och inte ”Bipolära Cecilia”.  Jag övervägde därför länge för och nackdelar tills jag kom med en stark uppfattning gällande upplägget. Jag ansåg nämligen att bloggen behövde en
flik för andra texter så vi alla inte fastnade i det sjuka. Med en psykiatrisk diagnos är det nästan omöjligt att inte hamna där emellanåt.  Jag ”förhandlade” och kort därefter kom svaret att man höll med mig och jag fick fria händer.  Under fliken ”Kreativ Textskapare” kan du finna texter i alla möjliga genrer i framtiden och låta tankarna flöda till något annat än din diagnos.

Bloggen kommer inte bara handla om sjukdomen. Vi kommer även tömma och peta i svårigheter i byråkrati, anhöriga, psykiatrin, myndigheter vi är totalt utlämnade till och beroende av, hur man kan få hjälp samt självhjälp och mycket mer. Jag är själv utbildad i juridikens värld och har kunskap om vilka rättigheter och vägar man kan gå för bättre psykisk hälsa. Därför har jag även tänkt nyttja den biten.

Så småningom kommer mina böcker dammas av och föreläsningarna utvecklas. Nya manus ligger och väntar på att analyseras. Nya projekt. Jag behöver bara komma till en plats i livet där det känns okej och balanserat för min egen del. Jag tar myrsteg…vilket är en träning för mig.
Att säga att vi ska fokusera på ”lösningar” vore något av en kränkning med en svårt kronisk psykisk diagnos eftersom inte ens forskare kommit fram till vad bipolaritet beror på. Däremot tror jag absolut på förbättringar. För mig är det två skilda saker. Det finns ingen lösning på ”kronisk” men det finns individuella förbättringar.

Välkommen till min nya blogg ”Fight For Your Right”.
Join the ride!
/ Cecilia Asp
”It´s going to be hard but hard is not impossible”

http://nouw.com/ceciliaasp/

Inga kommentarer: